Ahad, 13 Jun 2010

CAKRA



APA Itu Cakra

Cakra ialah satu rangkayan (Roda) @ gagasan persimpangan saraf yang di katakan pusat tenaga yang memancarkan gelombang elecktrik. Tidak ada cakra dalam tubuh, cakra merupakan metaforis kepada pusat tenaga untuk mempermudahkan pemahaman tenaga elektrik dalaman dan di mana letaknya pusat tenaga ada 7 cakra utama yang di sebut dengan lapisan kesedaran.

Tujuh cakra utama, berbeza warna setiap satunya terletak di bahagian tengah di sepanjang paksi menegak pada bahagian hadapan badan ini selari dengan fungsi yang penting dan aspek asas dalam badan manusia, minda dan jiwa.

Daripada titik paling dalam pada bahagian tengah kelompok cakra, terdapat jaringan yang menghubung kannya dengan tulang belakang dan bersatu dengannya, menghubungkan cakra -cakra dengan pengaliran tenaga paling penting, suhuma, yang hadir menarik di antara tulang belakan hingga ke bahagian atas kepala

TENAGA CAKRA
7 cakra adalah pusat tenaga dalam tubuh eleirik yang sensitivies yang dapat melihat cakra, cakra muncul sebagai putaran vortisitas berbentuk kon atau kemelesitan berbentuk piring sesuai dengan perkembangan kesihatan dan spritual individu. Tetapi bahkan orang-orang dari kita yang tidak dapat melihat boleh belajar dan merasakan tenaga. Cakra dapat di rasakan baik di belakang dan depan dari akar cakra dasar tulang belakang untuk ke makota di atas kepala.

Cakra boleh di di ketegerikan juga pusat aktiviti yang menerima, menerapkan dan melahirkan tenaga daya hidup bagi fungsi-fungsi fizikal, mental, dan kerohanian seseorang. Ia merupakan  penyerapan dan menghantar tenaga dan dari alam semesta, yang paling ketara adalah Tujuh chakra Utama yang terletak di sepanjang garis tengah badan, dari pangkal tulang belakang ke atas kepala berada di dalam badan merupakan tenaga 'halus' dan  menerangkan pembentukan tenaga rohani pada  fizikal.



1. Cakra akar @ lapisan kesedaran terbawah. Root cakra/Cakra Dasar
(Base)
Berwarna merah
-Letaknya di hujung tulang sulbi
2. Cakra Emosi
(Sacral)
Bewarna jinga
-letaknya di dua jari pusat bawah
3.Cakra pusat
( Solar Plexis)Berwarna kuning
-Letaknya di pusat
4. Cakra jantung
Heard
Berwarna hijau
-Letaknya di dada bahagian jantung
5.Cakra komunikasi
ThroatBerwarna biru
-Letaknya di lehir6.Cakra ajna
(Third eye)
Berwarna indigo
-Letaknya di antara 2 kening alis mata
7. Cakra mahkota
(Crown)
Berwarna unggu yang paling spritual


Tiada ulasan:

Catat Ulasan